wtorek, 14 lipca 2009

Jak być zorganizowanym? 7 praktycznych wskazówek, które zwiększą ilość Twojego wolnego czasu.

Masz w sobie lenia? Nie wiesz jak zabrać się za uporządkowanie czegoś co powinieneś zrobić od dawna? Nie przejmuj się, ten artykuł dostarczy Ci 7 sprawdzonych wskazówek do tego, by stać się osobą zorganizowaną i być bardziej efektywnym w życiu i w pracy.

1. Pozbądź się wymówek

Mówienie rzeczy w stylu: „ Jestem za bardzo zajęty, zajmę się tym następnym razem” to tylko leniwe wymówki. Jak mówi Nike „Just do it!” (po prostu zrób to!)

2. Zrób plan

Zacznij swoją organizacje z głową. Zrób plan - niech będzie przemyślany, z którym czujesz się komfortowo. Tylko realnie zakładając co i w jakim czasie jesteś w stanie zrobić, możesz rzeczywiście odnieść sukces. Jeżeli poświęcasz na zrobienie czegoś więcej czasu, niż zakładałeś na początku, przestań to robić. Zajmij się kolejną rzeczą, a do tej będzie Ci łatwiej wrócić.

3. Używaj pomocy

Zaopatrz się w każdego rodzaju narzędzie, notes, pióro kalendarz, a także notebook, telefon komórkowy, PDA, które ułatwi Ci skutecznie zarządzać czasem. W prawdzie zaistnienie tych ostatnich narzędzi spowodowało, że naszego czasu jest mniej i wymaga większej organizacji, ale teraz możesz użyć ich na swoją korzyść!

4. Podziel zadania na kategorie.

Nie samą karierą żyje człowiek. Aby nie zaniedbać żadnej z dziedzin swojego życia, ustal które zadania i czynności będą należały do określonej kategorii. Kategorie możesz podzielić wg własnego uznania, lub skorzystać z mojego podziału: zdrowie, praca, edukacja, rodzina, znajomi, rozrywka i pasje. Staraj się zachować równowagę czasu jaki poświęcasz każdej dziedzinie życia.

5. Ustal priorytet dla każdego zadania

Ważne rzeczy rób w pierwszej kolejności! Chyba każdy zna historie słoja wypełnionego kamieniami i piaskiem. Jeżeli najpierw nasypiesz do słoika bezużytecznego piasku, to nie zmieścisz w nim wartościowych kamieni. Dlatego zaczynaj planowanie zadań od rzeczy najważniejszych. Jeżeli zrobisz je w pierwszej kolejności, resztę wolnego czasu bez obaw możesz poświęcić na rzeczy mniej ważne.

6. Skup się na jednej rzeczy.

Przestań robić wiele rzeczy na raz! Kiedyś sam byłem mistrzem w zabieraniu się za kilka zadań w jednym czasie. Kiedy przestałem to robić, zauważyłem że jakość mojej pracy się poprawiła. Oczywiście są sytuacje, kiedy nie masz wyjścia i musisz robić kilka rzeczy na raz. Jednak kiedy będziesz mieć okazje, poświęć całą swoja uwagę dla jednego projektu. Będziesz zdumiony tym co możesz osiągnąć.

7. Pozostań zorganizowany.

Ten punkt jest oczywisty. Im bardziej zorganizowaną osoba jesteś, tym mniejsze szanse, że coś pójdzie nie po Twojej myśli. Przestrzegaj tych zasad. Potrzeba trochę czasu aby rozwinąć w sobie nowe nawyki. Jeżeli zauważysz, że wyskoczyłeś z przedziału organizacji, wskocz tam z powrotem!

Chcesz wiedzieć jak efektywne zarządzanie sobą samym w czasie?

15 Komentarzy:

Anonimowy pisze...

Owe wskazówki wymienione w artykule ciężko uznać za wskazówki. Opisane po łebkach, nie wnoszą wartościowej treści merytorycznej... być może to portal dla młodych "karierowiczów" którzy szpanują i lansują się tylko biznesowymi zabawkami, nie skupiając się na prawdziwej pracy.

ZdrowySukces pisze...

Jak widać w tytule artykułu, są to jedynie "wskazówki". Nie rozumiem dlaczego chciałbys na blogu poświęconemu, rozwojowi, zdrowemu stylu życia pisanemu pasjonacko, znaleźć rady dla ludzi biznesu.

Magdalena pisze...

Tak to 7 najważniejszych podpunktów, aby wkońcu się zmotywować i zacząć działa. Ja właśnie dziś zaraz opiszę sobie swój plan działania, bo ostatnio coś się pogubiłam, a jednak sporzadzenie sobie listy wiele ułatwia, a wręcz pomaga.

Pozdrawiam.:)

ZdrowySukces pisze...

Tak czytam i oczom nie dowierzam:). Od momentu napisania tego artykułu, moje zdolności samoorganizacji bardzo wyewoluowały. Mimo że zacząłem korzystać z bardziej zaawansowanych technik, ku mojej uciesze stwierdzam, że te kilka prostych wskazówek, które napisałem kiedyś w dalszym ciągu są bardzo przydatne.

Skup sprzedaż rowerow leszno pisze...

Tak warto jeszcze dodać żę aby czas efektywnie musimy zacząć przedewszystkim planować, im dokłądniej będzeimy palanować, nasze działania, nasze prace, i wszystko co nas otacza to się okaże w pewnym momencie że zrobiliśmy wszystko co mieliśmy i wiele więcej i jeszce nam czasu został,
Tak naprawdę najwięcej czasu tracimy narozrywki które wystarczy by zaminić na coś produktywnego i w tym jest pies pogrzebany, oczywiści warto się zastatnowić też nad optymalizacją naszego życia....

Pozdrawiam
Krzysztof Kosinski
http://www.sukcesik.blox.pl

ERROR 404 pisze...

Witaj,
napisałeś bardzo ciekawy artykuł. Myślę, że znajdzie on uznanie u wielu osób ponieważ żyjemy w pesymistycznych czasach. Wiele osób nie potrafi znaleźć pracy, zorganizować wolnego czasu itp. Twoje zasady mogą pomóc wielu ludziom :)

Pozdrawiam :)

poczytaj to pisze...

Krótko , jasno i na temat - dobrze ujęte:)

ciastko23 pisze...

oj przydałoby mi się to:) może kiedyś?

Anonimowy pisze...

First οff I ωould like to saу greаt blog!
I had a quіck queѕtion which I'd like to ask if you don't
minԁ. Ι was curiοuѕ tο know how you cеnter yourself and clear your thoughts
prior to writing. I have had a difficult time clearing my mіnd in getting my ideas out.
І do enjoу writіng however іt just seems like thе fіrst 10 to 15
minutes are usually waѕted јust trying to figuгe out
how to begin. Anу idеas or hints?
Appreciate it!
Here is my web site ... pikavippii

Anonimowy pisze...

O tym robiłam pracę zaliczeniową na lekcje wf.. Mi się osobiście nie przydał, ale sie sobie nie dziwię --> kindofeveryday.blogspot.com ZAPRASZAM!

Mateusz pisze...

Jak najbardziej jestem ZA! Te wskazówki są wytycznymi do wszystkiego co robimy w życiu.
Ja stosuje się do nich od dawna prowadząc własny biznes. Polecam każdemu !

Anonimowy pisze...

Polecam mojego bloga
http://organize-is-fun.blog.pl/

Tam znajdują się wskazówki jak być zorganizowanym na co dzień.

Damian pisze...

Dobre wskazówki

Doradca Szkoleniowy pisze...

Bardzo fajnie i zwięźle przedstawione wskazówki - warto o nich pamiętać. Nie jest to co prawda bardzo szczegółowa wiedza, którą często zdobywamy na różnego rodzaju szkoleniach dotyczących organizacji czasu, jednak wpis zawiera naprawdę istotne kwestie:) Dla mnie najważniejszy jest plan, priorytetyzacja zadań oraz skupienie się na jednym zadaniu.

Unknown pisze...

Witam!
Także uważam, że artykuł bardzo pożyteczny, resztą można domówić sobie samemu. Bardzo ważne jest przede wszystkim to, żeby ustalić priorytety a życie podzielić na "kategorie" jak napisałeś i starać się spełniać w każdej z tych dziedzin :)
Pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga, gdzie też staram się zmobilizować: http://motywatorka.blogspot.com/ :)

Prześlij komentarz